Woord 2: Storyboard
Wat is een storyboard?
Voor de opnamen van een film beginnen, maken de regisseur en de cameraman vaak een storyboard. Dat is een soort stripverhaal van alle afzonderlijke beelden in de film. Zo weten de mensen die zich bezighouden met de opnames precies weten wat ze moeten opnemen. Daarin worden ook alle camerastandpunten uitgetekend: film je iemand van dichtbij (close-up), van zijn navel tot aan zijn hoofd (medium shot) of van ver weg (long shot).
Ook voor KAUWBOY werden alle shots op voorhand uitgetekend door regisseur Boudewijn Koole en cameraman Daniël Bouquet. Niet alle filmregisseurs doen dat zo grondig, want zo’n storyboard maken is heel veel werk. Maar Boudewijn Koole vond het erg belangrijk. “Als ik het scenario schrijf, heb ik de film zowat in mijn hoofd zitten. Ik zie beelden voor mij die ik zeker in de film wil. Maar die beelden moeten gemaakt worden door een cameraman. En ik kan die beelden in mijn hoofd dan wel proberen te omschrijven, maar dat is lastig. Daarom begin ik te tekenen, dat is de meest directe manier om te communiceren over de beelden.”
Ook de cameraman komt met ideeën en tekent mee. Koole: “Via dat tekenen geven we elkaar suggesties en inspireren we elkaar. Want bij deze film wilden we de typische filmwetten wat doorbreken.”
Bijvoorbeeld de manier waarop de vader in beeld komt. Het duurt lang voor je zijn gezicht echt te zien krijgt. “Ook dat idee is ontstaan tijdens het tekenen van het storyboard. We wilden de camera zoveel mogelijk op het jongetje te richten, en die vader steeds net buiten beeld houden, steeds irritant op het randje. Zo voel je dat er iets vreemds is met die man, dat er met hem iets dramatisch aan de hand is.”