Ook de manier waarop er wordt gefilmd, bepaalt hoe een scène overkomt bij een kijker. Laat de camera een hele straat zien of komt alleen het gezicht van de hoofdpersoon in beeld? Is de camera heel beweeglijk of staat hij stil? De camera bepaalt wat je ziet en wat niet. De cameraman bepaalt via kadrering welk beeld de kijker te zien krijgt. Als in een James Bond-film een tijdbom af zal gaan, laat de camera het klokje van heel dichtbij zien. Als kijker weet je dan dat James Bond op moet schieten! Laat de camera in een western een leeg beeld zien met in de verte een kleine stofwolk, dan weet je dat er in een afgelegen, droog gebied een eenzame cowboy aankomt. En het kan nog wel even duren voordat we zijn gezicht te zien krijgen.
Het camerastandpuntis de plaats waar de camera staat én de hoek ervan ten aanzien van het gefilmde. Met een standpunt op ooghoogte bedoelt men de ooghoogte van het object, niet de ooghoogte van de cameraman. De plaats van de camera kan laag of hoog zijn en doet de lijn van de horizon stijgen of dalen. Plaats je de camera op de grond, ligt de horizon hoog en is er veel voorgrond zichtbaar. Plaats je de camera hoog, dan ligt de horizon laag. Een beeld met een horizon in krijgt ruimte en diepte. De camerahoek wordt uitgedrukt in een kikvorsperspectief, ooghoogteperspectief en het vogelperspectief. Het vogelperspectief toont dat de beheersing bij de kijker of het personage ligt door wiens ogen je kijkt. Het kikvorsperspectief heeft kracht aan wie in beeld komt, het lijken wel reuzen
Dit filmpje laat je zien welke perspectieven je kan toepassen.
Zeker eens kijken alvorens je zelf aan de slag gaat.